Verkkopankki on yksi kätevimmistä ja turvallisimmista tavoista hoitaa raha-asioitasi. Verkkopankissa voit käyttää tilitietojasi 24/7 mistä päin maailmaa tahansa. Voit myös suorittaa erilaisia maksutapahtumia, kuten siirtää varoja, maksaa laskuja ja tarkistaa tilisi saldon. Lisäksi verkkopankkimaksut ovat yleensä paljon edullisempia kuin perinteiset pankkimaksut. On kuitenkin muutamia asioita, jotka sinun on otettava huomioon verkkopankkia käyttäessäsi. Tässä blogikirjoituksessa kerromme, miten verkkopankkia voi käyttää turvallisesti, ja tuomme esiin joitakin siihen liittyviä yleisimpiä huijauksia.
Verkkopankin turvallinen käyttö
Kun käytät verkkopankkia, on tärkeää noudattaa joitakin perusturvallisuustoimenpiteitä. Varmista ensinnäkin, että käytät turvallista ja ajan tasalla olevaa selainta. Sinulla pitäisi myös olla vahva ja yksilöllinen salasana verkkopankkitiliäsi varten. Vältä helposti arvattavien salasanojen, kuten syntymäaikasi tai lemmikin nimen, käyttöä. On myös hyvä idea ottaa käyttöön kaksitekijätodennus (jos sellainen on saatavilla) lisäturvan lisäämiseksi.
Yleisimmät huijaukset
Verkkopankkitoimintaan liittyy useita huijauksia. Yksi yleisimmistä on phishing. Phishingissä rikolliset lähettävät väärennettyjä sähköpostiviestejä tai tekstiviestejä, jotka näyttävät olevan pankin tai muun luotettavan organisaation lähettämiä. Näillä viesteillä yritetään yleensä huijata sinua paljastamaan arkaluonteisia tietoja, kuten käyttäjätunnuksesi, salasana tai pankkitiedot. Ne voivat myös sisältää linkkejä väärennetyille verkkosivustoille, jotka näyttävät pankkisi verkkosivustolta. Jotta et joutuisi phishing-huijauksen uhriksi, älä koskaan napsauta tuntemattomien lähettäjien sähköposteissa tai tekstiviesteissä olevia linkkejä. Jos olet epävarma siitä, onko sähköposti aito, ota suoraan yhteyttä pankkiin käyttämällä pankin virallisilla verkkosivuilla olevia yhteystietoja.
Toinen yleinen verkkopankkihuijaus tunnetaan nimellä ”vishing”. Siinä rikolliset soittavat äänipuheluita, jotka näyttävät olevan peräisin pankistasi tai muusta luotetusta organisaatiosta. Soittaja yrittää huijata sinua paljastamaan arkaluonteisia tietoja, kuten verkkopankkitunnuksesi. He saattavat myös pyytää sinua siirtämään rahaa uudelle tilille ”säilytettäväksi”. Vishing-huijauksia voi olla vaikea havaita, mutta on olemassa seuraavia keinoja suojella itseäsi. Ole aina epäluuloinen ei-toivottuja puheluita kohtaan, vaikka soittaja tuntuisi tietävän sinusta joitakin henkilökohtaisia tietoja. Jos olet epävarma siitä, onko puhelu aito, katkaise puhelu ja soita takaisin organisaatiolle sen virallisella verkkosivustolla olevien yhteystietojen avulla.
Toinen verkkopankkien käyttäjiin kohdistunut huijaustyyppi tunnetaan nimellä ”smishing”. Siinä rikolliset lähettävät tekstiviestejä, jotka näyttävät olevan peräisin pankiltasi tai muulta luotettavalta organisaatiolta. Viestissä saatetaan yrittää huijata sinua paljastamaan arkaluonteisia tietoja tai klikkaamaan linkkiä väärennetylle verkkosivustolle. Kuten phishing-huijausten kohdalla, on tärkeää olla epäluuloinen ei-toivottujen tekstiviestien suhteen eikä koskaan napsauttaa tuntemattomien lähettäjien linkkejä. Jos olet epävarma siitä, onko teksti aito, ota suoraan yhteyttä pankkiisi osoitteessa pankkikorttisi kääntöpuolella oleva numero.
Verkkopankki on kätevä ja turvallinen tapa hoitaa raha-asioitasi. On kuitenkin tärkeää olla tietoinen siihen liittyvistä riskeistä. Kun noudatat joitakin perusturvallisuustoimenpiteitä ja olet valppaana huijausten suhteen, voit käyttää verkkopankkia turvallisesti ja turvallisesti.